söndag 13 maj 2012

Ipad, GarageBand och Music Notes

Den här helgen har jag ägnat mig åt att spela piano. Jag har kopplat ihop mitt digitalpiano med min iPad och spelat in i GarageBand. Det låter kanske inte så speciellt för de flesta men för mig är det helt fantastiskt! Jag minns alltför väl hur jag fick göra när jag ville spela in mig själv när jag studerade klassiskt piano i början av 80-talet. Jag hade en liten bandspelare, en sån där med bara en högtalare, som stod på golvet bredvid mitt piano. Man var tvungen att trycka ner två knappar samtidigt för att inspelningen skulle starta. Ljudkvaliteten var sådär kan man säga, och om det blev fel fick man börja om. Ingen möjlighet till redigering där inte. Av någon anledning så började fingrarna darra så fort man tryckte på Play-Rec...

Jag har länge gått och tänkt på att skaffa mig nödvändig midi-usb kabel och nu äntligen blev det av. Efter att ha fått gå tillbaka till affären och byta kabel en gång (den första krävde drivrutiner!) så fick jag det till slut att fungera. Vilken fantastisk upplevelse! Jag kan sitta med hörlurar på och spela av hjärtats lust med min iPad vid sidan om mig som spelar in varje ton, och om det blir fel är det lätt att redigera. När jag sedan är klar kan jag spela upp resultatet direkt på stereon via Airplay. Hur otroligt är inte det?! Jag blev så inspirerad att jag övade i flera timmar igår.

Ett av styckena jag spelar just nu är "Back to life" av Giovanni Allevi och titeln är ju väldigt passande för mig. Jag spelade in en liten snutt och tänkte att jag skulle se hur det fungerar att dela med sig av det jag spelat in. Från GarageBand kan man välja att dela direkt till Facebook så det gjorde jag. Fick en hel del komplimanger för mitt spel och önskemål om mer. Jag fick blodad tand och tänkte prova att dela med mig på Twitter också men då fick jag ta omvägen via Youtube. Jag fick senare nys om SoundCloud och jag installerade appen omedelbart. Och se där, det gick att dela direkt till SoundCloud från GarageBand och därifrån till Twitter.

Jag har varit "in the zone" hela helgen och blev sugen på att spela mer av Allevi och surfade därför in på Music Notes där jag har varit kund sen länge. Smidigt och lätt kan man där köpa noter som man laddar ner och sedan skriver ut. När jag öppnade sidan upplystes jag om att de har släppt en app för iPad. Halleluja! Jag är allt annat än religiös men något som bättre illustrerar vad jag kände när jag installerat appen finns nog inte. Alla noter som jag köpt tidigare fanns tillgängliga direkt när jag loggat in. Det går att läsa noterna direkt från min iPad och man vänder blad genom att nudda vid skärmen. Oj, oj oj! Tänk om jag hade haft detta tillgängligt då för länge, länge sen.

Nu uppstod direkt ett dilemma. Jag kan inte både läsa noter och spela in på samma gång. Jag har ju bara en iPad. Det blev till att möblera om lite. Nu står pianot i sovrummet kopplat till min Mac mini istället. Jag har precis fått igång allting och efter lite välbehövlig kvällsmat så blir det pianospel hela kvällen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.