fredag 30 november 2012

Frukostseminarium: Du är fortfarande Googlad

Den 15 november fick jag möjlighet att delta på JMW´s frukostseminarium i Stockholm. Det var Brit Stakston som tillsammans med Nikke Lindqvist hade en uppföljning av programmet Du är Googlad. Min medverkan innebar att jag fick berätta lite om vad som har hänt efter programmet. Nikke visade sedan hur mitt sökresultat på Google ser ut idag. Vi konstaterade att det tyvärr inte såg ut som vi skulle vilja. Hatsidan ligger fortfarande överst. Nikke påpekade att det finns en hel del mer att göra för att stärka mina egna närvaro i sökresultatet. Jag måste bland annat bli mer aktiv på nätet och uppdatera mina bloggar lite oftare. Jag konstaterade att jag helt enkelt får se detta som att jag behöver ta ännu en medicin varje dag.

Så vad hände efter programmet? Jo, polisen satte igång en utredning två dagar efter sändning. Kommissarien konstaterade att bevisningen var klockren och han hade gott hopp om att det skulle leda till åtal. Det var ju inga som helst svårigheter att ta reda på vem som ligger bakom sidan. Efter en tid utsågs det ett målsägandebiträde vilket indikerade att det ansågs vara ett grovt brott mot min person. Tiden gick och jag blev förhörd ett par gånger per telefon. Jag hade hela tiden tillit till att rättvisa skulle skipas och att samhället stod på min sida. Men sorgligt nog lade åklagaren ner åtalet med samma motivering som Datainspektionen tidigare hade lämnat om sidan, dvs att den har ett journalistiskt syfte.

Jag måste alltså leva med hatsidan. Samhället har visat att det går alldeles utmärkt att förtala och kränka människor på nätet och komma undan med det. Vem som helst får ikläda sig rollen som journalist utan att behöva följa de etiska regler som gäller vid publicering av personuppgifter. Enligt PUL är det inte tillåtet att utpeka någon som brottsling, oavsett om personen är skyldig eller ej, och det är inte heller tillåtet är röja någons sjukdom. Men PUL är ju inte värt nånting. Om lagen inte gäller i mitt fall så vet jag inte vad som skulle krävas. Man kan liksom inte bli mer uthängd än vad jag blir på den här hemsidan som ovanpå allt har mitt förnanm, smeknamn och efternamn som adress.

Jag har nu två alternativ: Jag kan antingen låta detta knäcka mig och förstöra mitt liv eller så kan jag vända det till något positivt. Jag väljer det andra alternativet och jag planerar därför att börja föreläsa om vad jag har varit med  Jag är övertygad om att många vill höra min historia och lära sig hur man kan göra för att värna om sin digitala identitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.